Hvad er sorg?
Vi taler oftest om sorg, som den tilstand af tristhed, tomhed, ensomhed og modløshed, der indfinder sig når vi mister et menneske vi holder meget af: når et barn går bort alt alt for tidligt, når en ægtefælle pludselig dør af kræft, en ven tager sit eget liv, eller en forælder mister livet i et trafikuheld. Sorg er en naturlig reaktion på tabet af mennesker vi elsker.
Sorg er dog ikke kun knyttet til tabet af betydningsfulde mennesker. Vi kan også blive ramt at dyb og langvarig sorg, når vi mister vores erhvervsevne i et uheld eller ved senfølger efter en sygdom, når en skilsmisse efterlader os med braste drømme om hvordan livet skulle se ud, eller når xxxxxx
For mig er sorg den følelse vi efterlades med når noget er væk, som var betydningsfuldt for os, for vores hverdag, vores liv, vores følelse af at høre til og have betydning. Og sorgen er en følelse vi bærer meget alene i vores samfund. Jeg oplever, at der er en meget stor iver efter hurtigt at glemme de følelser, som knytter sig til sorgen, og komme videre i livet. Vi har meget få ritualer i forbindelse med sorg og tab i vores, og der er meget lidt plads til at sørge.
Vi lever desuden i et samfund, hvor vi forventes at kunne fikse vores problemer. Jeg oplever, at psykiske vanskeligheder eller store smertefulde følelser, som f.eks. sorg, ofte betragtes på samme måde som pletter på skjorten. De skal fjernes ved kemisk rens - eller et besøg hos psykolog. Forventningen om herved hurtigt at blive i stand til at tænke anderledes om problemet, og således være befriet for smerten, er intens. Og ude af trit med virkeligheden.
Tabet af et menneske du elskede eller af evnen til at udfolde dig på arbejdsmarkedet og bruge din uddannelse, er et livsvilkår, som du nu skal finde ud af at leve med. Det kan bestemt være lindrende at tale med et menneske, som ikke er bange for at spørge konkret, og som godt tør være til stede med smerten. Det kan også være særdeles hjælpsomt, at tale om hvordan du kan leve dit liv, på en måde hvor der både er plads til tårer og grin, men sorg kan ikke fikses. Det er en nyt barskt livsvilkår, som du skal lære at kende. Her stiller jeg mig meget gerne til rådighed.
Hvordan arbejder jeg med sorg?
I vores samtaler vil små meditationer snige sig ind. De kan have forskelligt formål og se ret forskellige ud, men det overordnede formål vil altid være at træne evnen til at stoppe op i nuet og være bevidst opmærksom. Et eksempel på en kort øvelse kunne være at jeg bad dig lukke øjnene og rette opmærksomheden mod de lyde der er omkring dig. Du er velkommen til at prøve nu, mens du sidder og læser dette. Efter lidt tid vil jeg så typisk bede dig rette opmærksomheden indad mod de kropslige fornemmelser: kan du mærke hvordan dit åndedræt er lige nu, om du har spændinger nogle steder i kroppen, om du fryser eller sveder, kan du mærke dit hjerte slå og mærke stolen under dig. Sådanne små øvelser med fokus på de kropslige fornemmelser i nuet, tager ofte tempoet lidt ud af samtaler og gør det muligt at lande i dette øjeblik. På den måde sikrer vi at samtalerne forankres i dit levede liv og bliver relevante for dig.
Det kunne også være at vi havde fokus på at identificere bestemte kropslige fornemmelser. Mange mennesker er rigtig dygtige til at mærke når angst eller tristhed melder sin ankomst, men har vanskeligt ved at identificere de kropslige fornemmelser som er til stede når de føler sig lette, glade eller optimistiske. I disse tilfælde kan det være nyttigt at lære disse signaler at kende, for derved også at være i stand til at vælge hvor de ønsker at rette opmærksomheden hen i deres liv og hvilke veje der kunne være henimod et liv der i højere grad også bød på disse positive følelser. Det handler således ikke om at eliminere eller ændre de negative tanker eller følelser man måtte have, men at blive bevidst om mangfoldigheden i tanker og følelser og give plads til at andet også kan få plads. Denne bevidste opmærksomhed kan trænes gennem meditationer, hvor jeg guider.
Et andet område som ofte kalder på mindfulness øvelser er over-tænkning. Vi har mellem x og x antal tanker i døgnet. De fleste er genbrug for vi kan træne vores evne til at betragte tankerne som skyer på himlen, der svæver forbi os. Tanker er bare mentale processer. Tankerne er ikke tro billeder af virkeligheden, og vi kan træne evnen til ikke at blive opslugt af vores tanker og føle os nødsagede til at handle på baggrund af dem. Vi kan træne evnen til blot at betragte deres eksistens og på den måde blive mere frie til at forholde os til nogle af de og lade andre passere. Det vil vi ofte gøre ved at gå på opdagelse i dine typiske tanker, det vil sige de tanker der igen og igen dukker op og indfanger din opmærksomhed. For mange mennesker er det er negative og devaluerende tanker, der kører velkendt i ring; tanker om ikke at være god nok, ikke at være dygtig nok, ikke at være elsket, ikke at være smuk nok eller slank nok. Når vi lærer vores egne typiske tanker at kende, så får de mindre magt og virker mindre overvældende når de dukker op. Det betyder vi får mere handlerum til at vælge hvor meget vi vil handle i overensstemmelse med disse tanker, hvordan vi vil handle, hvilke værdier vi ønsker at handle på. I meditationer vil vi træne evnen til at være i nuet, betragte tankerne uden at gribe fat i dem og lade dem flyve væk igen på samme måde som de kom.
Der er ikke noget af det her der er nemt, og det kan for mange virke utrolig fremmedartet, men det kan læres og vi fletter det blot ind i vores samtaler.